Motorfiets reparaties

Een reparatie aan uw motorfiets kan van alles zijn. Het wisselen van een remhevel, een afgebroken knipperlicht, maar ook een voorvorkrevisie en het vervangen van versleten koppelingsplaten zijn reparaties. Hieronder volgt een lijst van veelvoorkomende reparaties aan uw motorfiets.

Motorfiets reparaties

Motorfiets reparaties: Koppelingsplaten vervangen

Wanneer u merkt dat de koppeling niet meer functioneert als voorheen, kan de reden zijn dat de koppelingsplaten versleten zijn. Te lang doorrijden met versleten koppelingsplaten kan resulteren in een slippende koppeling of oververhitting en kromtrekken van de platen. Bij het vervangen van de koppelingsplaten is het vervangen van de springveren of het diafragma en de pakking van de deksel ook een must. Bij de boxermotoren van BMW, die een droge-plaat-koppeling hebben, is de situatie net even anders. Vraag hierbij naar de voorwaarden en neem contact met ons op.

Koppelingsplaten vervangen

Voorvorkrevisie

De oliekeerringen van vorkpoten gaan lekken door slijtage of droog schuren na lang stilstaan. Lekkende keerringen kunt u in eerste instantie herkennen aan een vuil en vet randje. Dat randje verschijnt op het verchroomde gedeelte, de binnenpoot. Let op: bij geplaatste voorvorkrubbers is dit niet te zien. Vouw de rubbers in en kijk dan of het randje zichtbaar is.
Wij verwijderen het voorwiel, het voorspatbord, maken de vorkpoten los van de kroonplaten en beginnen dan aan de revisie. Zowel de oliekeerringen, de stofkeerringen en de borgclips worden vervangen. Verse olie in de poten en dan het hele zaakje weer monteren. Klaar. Verse, soepele en veilige vering.
Rij nooit door met lekkage! Wanneer de lekkage verergert, zal de voorvorkolie verder lekken op de remschijven en remklauwen, met alle gevolgen van dien. 

Voorvorkrevisie

Kettingset vervangen

Misschien herkent u het wel: een ratelend geluid tijdens het rijden. Waar komt dat toch vandaan? Hoogstwaarschijnlijk is de aandrijfketting dan versleten. Kromme en versleten vertandingen zijn het resultaat. Extreme slijtage? De ketting zal dan door de versleten tanden gaan verspringen met schokkerig rijden en gevaar als gevolg.
Bij het vervangen van een aandrijfketting, worden ook het voor- en achtertandwiel vervangen. Zo heeft u een gehele nieuwe kettingset. Na 500km zien we u terug om de ketting voor de 2e keer te spannen. Daarna is het aan u of u de spanning zelf regelmatig wilt controleren, maar wij willen dat ook kosteloos voor u controleren.

Motorfiets reparaties: Schadeherstel

Het begrip schadeherstel is ontzettend breed. Na een val kunnen cruciale of minder cruciale onderdelen beschadigen. Lakschade is cosmetisch, maar een gebroken koppelingshevel maakt de motor onberijdbaar. Elk schadeherstel is verschillend, daarom willen we u vragen om contact met ons op te nemen en het liefst foto’s naar ons te mailen. Op die manier, kunnen wij vervolgens een gepaste offerte voor u opstellen. Na akkoord gaan we aan de slag om uw motorfiets weer in de oude staat te herstellen.

Zadel(her)bekleding / upholstery

Zit er een scheur in uw zadel? Of heeft u de behoefte aan een andere kleur, die beter bij uw motor past? Ook dit verzorgen wij bij custommotoren.nl. Skaileer, echt leer, suedine, alcantara etc., het kan allemaal. Voor een op maat gemaakte seatpan, verwijzen wij u naar de custom sectie van de website.

Motorfiets reparaties

Motorfiets reparaties: Wiellagers vervangen

Bij elke kleine- en grote beurt, die we uitvoeren bij custommotoren.nl, controleren wij op speling van de wiellagers. Mocht blijken dat dit inderdaad het geval is bij uw motorfiets, dan vervangen we die. Uiteraard na overleg. Voor de gemiddelde rijder is het moeilijk op te merken, maar een zingend geluid bij een van de wielen kan voorkomen. Ongelijk versleten banden kan ook een voorbode zijn. In ieder geval: wanneer wiellagers teveel verslijten en doorbreken, kan dit ernstige gevolgen hebben voor uw motorfiets, maar vooral voor u. Kom daarom op tijd, als u het vermoeden heeft, dat de wiellagers versleten zijn.

Motorfiets reparaties

Balhoofdlagers vervangen

Net als bij wiellagers, verslijten balhoofdlagers ook na verloop van tijd. Door het gebruik (sturen van de motorfiets), maar ook door drooglopen (onvoldoende smering). De balhoofdlagers bevinden zich onder de bovenste kroonplaat en op de as van het t-stuk. Door de openingen van deze onderdelen lopen de vorkpoten. Het is gecompliceerder om deze lagers te vervangen, dan de wiellagers, maar even, als het niet belangrijker is, om deze te vervangen bij slijtage. Moeilijker sturen, een voelbare knik tijdens het sturen of een klikgeluid bij het veren van de voorvork zijn kenmerken van versleten balhoofdlagers.

Motorfiets reparaties: elektrische storing

Een elektrische storing kan ervoor zorgen dat u met de handen in de haren zit. ‘Waarom start mijn motor niet?’, ‘Mijn lichten doen niet wat ze moeten doen’, ‘Mijn zekeringen springen eruit’. Allemaal problemen die een elektrische storing als oorzaak hebben. De storingen zijn zeer uiteenlopend. Heeft u een storing? Neem dan contact met ons op.

Motorfiets ReparatiesElektrische storing

Motorfiets reparaties: nokkenasketting vervangen

Het duurt een tijd en het kost tienduizenden kilometers, maar ooit doet het zich voor: de nokkenasketting is versleten. Door elke motorfietsfabrikant is een andere km-stand vastgesteld, waarbij deze vervangen moet worden. Soms is het toch eerder het geval. Dit kan meerdere oorzaken hebben, zoals een slecht functionerende kettingspanner. Desalniettemin is het ontzettend belangrijk deze ketting op tijd te vervangen. Een ketting in het motorblok, die de nokkenas(sen) met de krukas verbind, die breekt tijdens 130km/h op de snelweg… Zeer ernstige zaak. Moeilijk te herkennen voor een ongetraind oor. Heeft u het vermoeden? Probeer het volgende: luister naar de motor. Denkt u iets te horen ratelen? Wordt het minder bij het opvoeren van het toerental? Dan heeft u grote kans, dat de ketting versleten is. Neem snel contact met ons op en rij vooral niet door.

Motorfiets reparaties

Reinigen van carburateurs of gasklephuizen

Wij kunnen carburateurs of gasklephuizen ultrasoon reinigen. Dit gebeurt in een bad met speciale vloeistof, waarin ultrasone trillingen het vuil losweken van een verontreinigd onderdeel.
Uw motor wilt niet stationair lopen, maar als u gas blijft geven kunt u wel rijden? De stationair sproeier zit dan verstopt. Een perfecte oplossing is dan om de carburateurs te demonteren, uit elkaar te halen en in het ultrasoon bad te reinigen. Neem contact met ons op voor de voorwaarden. Het grote verschil zit in: los aangeleverde carburateurs/gasklephuizen of dat wij bij custommotoren.nl de onderdelen moeten demonteren en monteren na het reinigen.  
 Aangetaste gasklephuizenUltrasoon gereinigde gasklephuizenCarburateurs uit elkaar halen